Nu ska jag visa er hur man gör två färger i en bild. Jag använder mig av Photoshop Cs5 och bilden är fotad med PhotoBooth xD detta borde funka till Cs4 och tidigare ;) 
Börja med att välja en bild. Jag tog denna:
Picture
Gå sedan till ESSENTIALS/ADJUSTMENTS/CURVES och gör din kurva ungefär såhär, du kan alltid göra din egna kurva men såhär gjorde jag:
Picture
Nu lägger vi till färg nummer 1 Jag hade rött som blev rosa men det blev jättefint ändå :* Gå till LAYER/NEW FILL LAYER/SOLID COLOR och välj din färg, jag tog: #df0000 (röd)
Picture
Sen går du till Lagerfältet och där det står NORMAL ska du ändra (OBS VIKTIGT ATT STÅ I LAGRET MED DEN RÖDA FÄRGEN ÄVEN FAST DET SER HELKNÄPPT UT) till SOFT COLOR. Efter det är det bara att göra likadant som den första färgen ;) Jag tog färgkoden: #0024ff som i min bild också är SOFT LIGHT men där kan du bestämma vad du vill. Risken finns att det var onödigt med den första färgen om man tar annat än just Soft light :P
Picture
Sedan är vi klara :) Nu är bilden SÅ MYCKET roligare att se på. Så det är bara att exprimentera (stavas?) Resultat:
Picture
Bara för att jag är så snäll så visar jag en bild jag gjort när det INTE var SOFT LIGHT! Har dock glömt vilken slags jag andvände (gjordes igår)  Före o Efter:
Picture
Picture
Tycker ni om att jag gör såna här Photoshop instruktioner? Skulle ni vilja ha fler eller några i typ Gimp? :)



Leave a Reply.